Start to Race?

Morgen begint het project ‘Start to Race’. Een mooi initiatief vanuit de A.R.C. Ulysses om mensen te enthousiasmeren en te begeleiden voor het wedstrijdwielrennen. Een aantal mooie bedrijven zijn reeds partner van Start to Race en ook Excentric is een trotse partner. Gedurende de drie weken zal Excentric aanwezig zijn om de deelnemers van informatie te voorzien op het gebied van het fysiek.

Op de Facebook pagina van Start to Race staat er een interessant linkje over het negatieve effect van hardlopen. In dit bericht wordt voornamelijk ingegaan op het negatieve effect op het hart maar het artikel geeft wel een mooi bruggetje naar blessures. Veel beginnende fietsers zijn begonnen met het fietsen omdat ze bij het hardlopen snel en langdurig blessureleed kenden. Hardlopen kenmerkt zich immers door het continue belasten van de spieren, pezen en gewrichten bij iedere stap die er gezet wordt. Overbelasting ligt op de loer en om toch bezig te zijn, wordt de fiets ontdekt. Meestal gaat er een wereld voor de loper open. Waar men eerst niet buiten de wijk komt, wordt nu de actieradius een stuk groter. Immers, het scheelt of je binnen een uur nu bijvoorbeeld 8 kilometer of 30 kilometer aflegt… Daarbij kun je op de fiets makkelijk meerdere uren achter elkaar volhouden terwijl met hardlopen een uur vaak wel het maximum is. Vaak komt men op plaatsen waarvan eerst men niet eens wist dat het bestond.

Nu moet dit schrijven absoluut niet worden gezien als een hetze tegen het hardlopen. Bezig zijn moet per definitie worden aangemoedigd in plaats van ontmoedigd en uiteraard zijn er ook met fietsen liggen er blessures op de loer. Wederom een mooi bruggetje. Hoewel fietsen een zeer onbelaste beweging is, heeft het lichaam tijdens een training of wedstrijd flink wat te verduren. De knieën draaien tussen de 90 en 110 keer per minuut, al dan niet met een te zware versnelling. De schouders en bovenarmen moeten het lichaam dragen en ook vanuit de onderrug komt er veel kracht en heeft vooral met klimmen en harde tegenwind een hoop te verduren. Zie hier het derde bruggetje. Een veel voorkomende klacht c.q. blessure bij het fietsen zijn lage rugklachten, al dan niet met lichte uitstraling naar één been. Vaak is een scheefstand van het bekken de oorzaak met als gevolg dat met name de bilspieren en meer specifiek de musculus piriformis (door deze spier loopt een zenuw die bij verharding tegen de zenuw aandrukt) te hard zijn. Dit kleine spiertje houdt de scheefstand van het bekken of beter gezegd het Sacro Illiacale gewricht in stand en versterkt vaak zelfs de scheefstand. Hierdoor gaan de spieren erom heen nog meer verkrampen, gaat het SI gewricht nog vaster worden, ontstaat er meer last en meer pijn. Zie daar een negatieve vicieuze cirkel.

piriformis wielrennen SI klachten

Het spreekt voor zich dat hier iets aan te doen is. Met fysiotherapie kan de spanning van de bilspieren minder worden gemaakt. Middels massage kan de zogeheten tonus worden aangepakt waardoor er vaak al meteen een standsverandering wordt gezien van het bekken. Ook mobilisatietechnieken en rekken hebben effect. Het SI gewricht wordt vrijer en er kan weer symmetrisch kracht worden gezet op de pedalen. Het fietsplezier gaat sterk vooruit. Vaak is voorkomen beter dan genezen. Een juiste fietshouding en een goede core-stability kunnen een hoop van dit voorkomen.

Uiteraard is dit allemaal makkelijker gezegd dan gedaan. Daarom het vierde en laatste bruggetje én meteen een inkopper: bij Excentric ben je aan het juiste adres voor de klachten!

, , Nieuws