Koersgeweld

Voor de meeste renner en rensters is het seizoen begonnen. De specifieke voorbereidingstrainingen, verscheidene trainingskampen en trainingskoersen zijn achter de rug. Het is koers! Rustige duurtrainingen, koffierondjes, sprinttrainingen en blokkentrainingen zijn ingeruild voor wedstrijdvoorbereiding, in de auto naar de koers, het kaderplaatje monteren, banden oppompen en met enige stress klaar staan voor de neutralisatie. Bij de start wordt er nog gelachen, al dan niet het equivalent van het weglachen van de wedstrijdstress, maar na het vallen van de vlag gaat het los.

Waar je in trainingen nog enigzins de controle hebt over hetgeen wat er gebeurt, is dat in de koers schier onmogelijk. Je moet mee. Het is mee of gelost worden. Belanden in de vierde, vijfde waaier of nog erger en DNF is niet iets waar je als renner de hele winter voor hebt getraind. Koers brengt een hele andere belasting met zich mee dan de zwaarste training die er afgelopen winter is gedaan. Piekvermogens en continue belasting van het lichaam. Je rug en nek omdat je nu weer in die beugels moet zitten. Je knieën omdat je 160km op het buitenblad aan het rijden bent of op het kantje aan het boren hopend dat het snel stilvalt. En wellicht zelfs alweer het eerste valpartijtje al dan niet zonder erg. Al deze factoren zorgen voor een immense impact op het gehele gestel en kunnen zo aan het begin van wat  je beste wielerseizoen ooit zou moeten worden, een flinke domper bezorgen wanneer je twee dagen na de koers nog steeds dat pijntje in de rug of knieklachten hebt.

Moraal van het verhaal luidt dan ook: blijf niet te lang aanmodderen en onderneem direct actie. Het is zonde wanneer het overgrote deel van de trainingsarbeid teniet wordt gedaan door een klein vervelend zeurend pijntje. Laat je masseren of onderneem een fysiotherapeutisch consult. Dit kan een hoop plezier terugbrengen.  En waar is dat mogelijk? Tot snel bij Excentric…. !!

Nieuws